ANNAS ROM GUIDE

Sant'Anastasia - En Rundgang

Piazza di Santa Anastasia

Se nr. 16 på Kort over Velabro-Turen

LÆS OGSÅ om KIRKENS HISTORIE

 

Kirken Sant'Anastasia har en lang facade, som strækker over hele bredden af den foranstående Piazza di Sant'Anastasia. (Se foto af Alvaro de Alvariis). Den er udført i teglsten og i 2 etager med et trekantet gavlfelt, der kroner den øverste, noget smallere andenetage. Den nederste etage er af flade murstenssøjler opdelt i 7 felter med en høj indgangdør i det midterste, der flankeres af dobbelte søjler.

Mellem underetagen og facadens øverste del, som kun spænder over 3 felter, opdelte af flade mursøjler og med et højt firkantet vindue i midten, er der en række vandrette friser og helt ude i hver side af disse er der opbygget et lille klokketårn.

Midt i det trekantede gavlfelt ses et relief med et noget udvidsket våben for Pave Urban VIII (se foto fra borgato.be). Og på de skæve mure er der opsat skulpturer af tændte kandelabrer og i midten et Kors.

KIRKENS INDRE:

Kirkerummet (se foto af Alvaro e Elisabetta de Alvariis) er opdelt i 3 skibe ved hjælp af en række gamle søjler (i marmorsorterne pavonazzetto, cipollino og granit) delvist indmurede i flade støttesøjler. Det nuværende udseende skyldes for en stor del den restaurering, som den portugisiske Kardinal Nuno de Cunha lod arkitekten C. Gimach foretage i 1721-1722.

Kirkerummet fremstår meget lyst, da væggene for størstedelene er hvidmalede, desuden er der øverst i hver side en række store vinduer i hvidkalkede udskårne stukrammer. Mellem vinduerne ses i Hovedskibet en række malerier fra 1700-tallet, som regnes for ikke at have den store kunstneriske værdi. De forestiller forskellige portugisiske helgener og saligkårede. Heraf kan nævnes: i højre side : Sant'Antonio, San Giovanni di Dio, San Pietro de Ratas, og San Damaso Papa, Og i højre side: Beata Sancia, Beata Teresa, Beata Giovanna, og Sant'Elisabetta.

Loftet er dekoreret med trækassetter i mange forskellige former og bemalet i lyse, rosa pastelfarver. Felterne i kassetterne har blå baggrund og indeholder relieffer med religiøse symboler. I midten er der et stort loftsmaleri udført af M. Cerruti og visende Sant'Anastasia's martyrium (se foto af Alvaro ed Elisabetta de Alvariis). I andre kassetter se våbenskjoldene for Paverne Pius VII og Pius IX, som begge lod Kirken restaurere i 1800-tallet.

I gulvet, som er udført i firkantede fliser af brunt marmor mellem striber af lyst marmor, er der nedlagt gravsten for Kirkens forskellige Titel-Kardinaler.

Når man kommer ind i Kirken, er det i et mindre lukket rum, kun i Hovedskibets bredde, da siderne hernede er lukket af, så der i sideskibene dannes 2 aflukkede rum. Indgangsrummet åbner sig mod Hovedskibet med 3 buer mellem 4 søjler.

Efter en Triumfbue uden særlig dekoration breder Kirken sig ud i et smalt Tværskib inden den afsluttende halvcirkelformede og ret dybe Apsis.

Højre sidskib:

Midtvejs i Højre Sideskib er der tilbygget et kapel, kaldet Cappella di San Giovanni Battista, Johannes Døberens Kapel. Det blev opført i 1580 med et alter fra samme tid og en opbygning af 2 søjler i marmorsorten "portasanta" (eller "pavonazzetto"), samt forsynet med Kardinal Terranova's våben, der blev flyttet hertil under renoveringen i 1722. Altertavlen er et maleri fra 1600-tallet af P.F. Mola forestillende Johannes Døberen (se foto af Alvaro ed Elisabetta de Alvariis).

Lige herefter sidder der på væggen en fresko, som er nedtaget fra et andet sted og opsat her. Den er meget ødelagt, men foretiller Kristus med Korset ("Cristo portacroce") (se foto af Alvaro ed Elisabetta de Alvariis).

For enden af højre sideskib lligger et lille kapel, Cappella delle Reliquie - Relikvie-kapellet, hvis vægge er udsmykket med malerier af L. Baldi, der i slutningen af 1600-tallet malede scener fra San Filippo Neri's liv (på højre væg: San Filippo Neri in Gloria og San Filippo Neri's død) og scener fra San Carlo Borromeo's liv (på venstre væg). Kapellet med de røde marmorsøjler blev indrettet i 1679 og altertavlen udgøres af et glasskab med forskellige relikvier.

Bag den brede, hvidkalkede Triumfbue ligger - et par trappetrin oppe - Tværskibet, hvis bredde svarer til Hovedskib plus de 2 sideskibe. Øverst på Buen sidder et stort relief med Kardinal da Cunha's våben og en indskrift om dennes genopbygning af Kirken i 1722 (se foto af Alvaro ed Elisabetta de Alvariis).

I Tværskibets højre side står Altare di San Turibio med et altertavlemaleri af F. Trevisani fra 1726, forestillende San Turibio, som var Ærkebiskop i Lima og døde i 1606. Til venstre for Alteret ses Gravmæle for Kardinal L.C. Haeffelin, død 1827.

Det hvælvede loft over Tværskibets midte er udsmykket med et maleri på gylden baggrund med rondeller indeholdende: i midten: Guds Lam, og i hvert hjørne: en af de 4 Evangelister. Mellem disse sidder hvide felter med en indskrift. Resten er udfyldt med malede bånd og guirlander, palmegrene og andre snirkler (se foto af Alvaro ed Elisabetta Alvariis).

Højalteret er udført af Onorio Longhi i 1585 og er sammensat af sjældne og kostbare marmorsorter. Under alterbordet anbragtes i 1667 en statue af en liggende Sant'Anastasia ("Statua giacente di S. Anastasia"), som var påbegyndt af F. Aprile, men blev fuldendt af Ercole Ferrata (se foto af Alvaro ed Elisabetta Alvariis).

I den dybe Apsisrunding er der i midten et maleri af L. Baldi, forestillende Jesu Fødsel ("Natività") mellem 2 gravmæler for medlemmer af Febei-familien. De er opsat for Kardinal Francesco Maria Febei, der døde i 1680, og Ærkebiskop Pier Paolo Febei, død 1649, og busterne af de afdøde er udført af Tommaso Rispoli. Gravmælerne flankeres af søjler i marmorsorten "portasanta". I loftskuplen ses maleriet "Gloria di Sant'Anastasia" ("Sant'Anastasias forherligelse"), som ligeledes er udført af Baldi.

I Tværskibets venstre side står Altare della Madonna del Rosario med et altertavlemaleri af L. Baldi mellem søjler af en sjælden alabastart. Til højre for Alteret ses et Gravmæle for Kardinal Angelo Mai, der døde i 1854. Det er udført af G.B. Benzoni i 1857.

Tilbage i Hovedskibet går man mellem søjlerne ind i:

Venstre Sideskib, hvor der for enden er indrettet et kapel: Cappella di San Girolamo, som har et gammelt Middelalderalter med en altertavle forestillende San Girolamo, som tilskrives Domenichino (se foto af Alvaro ed Elisabetta Alvariis). I lunetten ovenover ses "Il Martirio di Sant'Anastasia", mens der på væggene hænger middelmådige malerier af Sant'Anstasia, samt San Girolamo og San Gregorio Magno, der begge ifølge overleveringen skulle have forrettet messe ved dette alter. Ved Kapellets udgang ses et Gravmæle for Kardinal A. di Reisah.

Midt i Venstre Sideskib er der i 1615 tilbygget et Kapel, som er viet til Sakaramentet og kaldes Cappella del Santissimo Sacramento. Alteret er forsynet med søjler i pavonazzetto-marmor og våben for Febei-familien. Maleriet er af San Giorgio og San Publio, udført af E. Parrocell i 1700-tallet.

Det lille aflukkede rum ved siden af Hovedskibets indgangsrum anvendes som Sakristi. Herinde hænger en altertavle af Sant'Anastasia, som er en kopi af Carpaccio's maleri i Domkirken i Zara. På væggene ses interessante portrætter af nogle af de Kardinaler, som har været tilknyttet Kirken, heriblandt: de Cunha, Salomon, Gardoqulo, Angelo Mai og De Faulhaber.

Kirkens indgangsvæg ses i hver side indgangene til de aflukkede siderum og i midten - flankeret af 2 kraftige og høje, grå søjler - en stor bue, der markerer hovedindgangen. Over buen sidder en indskrift og derover en orgelbalkon.

Kort over Velabro-området
Seværdigheder i Velabro-området
Steder i Velabro-området
Fotos fra Velabro-området
Personer fra Velabro-området
Bøger og links om Velabro-området
Tilbage til Velabroturen
Andre turforslag
Årstal
Ordliste
Søg i Annas Rom Guide
Hovedside
cop.Anne-Birgitte Larsson - siden er oprettet d. 2.9.2025 og sidst opdateret d.5.9.2025