|
|
|
|
|
Det mirakel-udøvende Jomfru Maria-billede "Madonna della Consolazione" - "Trøstens Madonna" - som ses nedenfor i en senere opmalet version på højalteret i Kirken Santa Maria della Consolazione, er oprindeligt et 1300-tals freskomaleri, som har siddet på en mur, der i slutningen af 1400-tallet blev inddraget som en del af en lille kirke, hvori Madonna-billedet dyrkedes. ![]() Madonna della Consolazione-fresko i Kirken Santa Maria della Consolazione - foto cop. Leif Larsson Billedet viser Jomfru Maria siddende på en trone med Jesus-Barnet , som står på hendes venstre knæ (til højre i billedet) og rækker sin højre hånd velsignende frem, mens han i den venstre holder en jordklode. Jomfru Maria støtter Barnet let med sin venstre hånd, mens den højre holder hjørnet af et stykke hvidt klæde, som dækker en del af Barnets nøgenhed. Fresken, der blev malet på et konkavt murstykke, måler 163 cm i højden og 67 i bredden. Fresken blev udført i 1385 for en testamentarisk gave på 2 guldfloriner, som den dødsdømte adelsmand Giordanello degli Alberini havde efterladt til dette formål: at være til trøst for andre dødsdømte, der var på vej til galgerne på Capitolhøjens skråning overfor den mur, hvorpå billedet blev malet. Det berettes, at teksten i Giordanello's testamente lød således: "2 fiorini d'oro ut fiat quedam figura ad ymaginem gloriosissime Virginis Marie ante furcas in locum iustitie": "2 guldfloriner til at få udført et billede af den Hellige Jomfru Maria foran galgerne på retterstedet". Muren, hvorpå billedet blev malet, hørte til en kornlade på et område, som Maffei-familien ejede. Jordstykket benævntes dengang "Granai dei Maffei" og fik senere betegnelsen Orti della Consolazione. I 1470 skete der imidlertid et mirakel ved dette billede af Madonna della Consolazione, da en ung mand var blevet uskyldig dømt og nu skulle hænges på skråningen overfor billedet. Mens han bragtes til galgen, anråbte han højt Madonna om hjælp og opnåede her det mirakel, at rebet i galgen ikke strammedes op, så han blev hængende uden at dø. Madonna havde således reddet hans liv og dette mirakel kunne ikke undgå at tiltrække mange troende og da flere mirakler fulgte, medførte det også stadig flere troende, som flokkedes i bøn foran fresken. Den store tilstrømning førte til, at der blev bygget en lille kirke til at huse billedet - som blev frisket op af den berømte maler Antoniazzo Romano - nemlig den ældste Santa Maria della Consolazione-kirke. Her havde billedet sin plads på det sted, hvor den senere kirkes Cappellla degli Affidati blev indrettet (3. kapel i højre side). I slutningen af 1500-tallet erstattedes den gamle kirkebygning så af en ny og større kirke nemlig nutidens Santa Maria della Consolazione, hvortil fresken flyttedes i 1585 for at få hæderspladsen på det nye Højalter. ![]() Højalteret i Kirken Santa Maria della Consolazione - foto cop. Leif Larsson
Litteratur om Madonna della Consolazione: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|